Υποχρεωτικό
Στοιχεία Σκηνοθεσίας: Θεωρία και Πράξη
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Ο διδακτικός στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στις βασικές έννοιες και τις σχολές της σκηνοθεσίας μέσω του έργου των πιο σημαντικών σκηνοθετών του 20ού και 21ου αιώνα. Μέσα από ομαδικές παρουσιάσεις, πρόβες και παράσταση, οι φοιτητές εξοικειώνονται θεωρητικά και πρακτικά με τις μεθόδους και τις τεχνικές των διαφορετικών σκηνοθετικών σχολών.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
Μελέτη και ανάλυση πληροφοριών περί σκηνοθεσίας/σκηνοθετικών σχολών και σκηνοθετών Ομαδική εργασία-παράσταση και παρουσίαση του σκηνοθέτη που επέλεξε η ομάδα
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων: παράσταση +συντονισμός με άλλες ομάδες
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής και γραπτή κατάθεση αυτής στην τελική εργασία Παραγωγή νέων καλλιτεχνικών έργων
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στις βασικές έννοιες και τις σχολές της σκηνοθεσία μέσω του έργου των πιο σημαντικών σκηνοθετών του 20ού και 21ου αιώνα (Stanislavski, Brecht, Brook, Grotowski, Kantor, Barba, Fo, Strehler, Schechner, Boal, Mnouchkine, Staniewski, Wilson, Suzuki κ. ά.). Μέσα από διαλέξεις, ομαδικές παρουσιάσεις φοιτητών/τριών, πρόβες και παραστάσεις, οι φοιτητές/τριες εξοικειώνονται θεωρητικά και πρακτικά με τις μεθόδους και τις τεχνικές των διαφορετικών σκηνοθετικών σχολών και γνωρίζουν τις πιο καθοριστικές προσωπικότητες στην ιστορία και στην εξέλιξη της σκηνοθεσίας.
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες.
1. Εισαγωγή στην ιστορία της σκηνοθεσίας2. Εισαγωγή στις σκηνοθετικές σχολές και στους σκηνοθέτες του 20ού και 21ου αιώνα
3. Konstantin Stanislavsky (1863- 1938) – Θέατρο Τέχνης της
Μόσχας 1897, Bertolt Brecht (1898-1956) – «Επικό Θέατρο» - Berliner Ensemble 1949
Peter Brook (1925-) - Centre I ternational de Recherche Théâtr
le (CIRT) - Théâtre des Bouffes du Nord4. Jerzy Grotowski (1933-1999) - Teatr Laboratorium, Tadeusz Kantor (1915-1990) – Cricot 2, Eugenio Barba (1936- ) – Θέατρο Οντίν (Odin Theatret) 1964
International School of Theatre Anthropology (ISTA)
5. Richard Schechner (1934-) – Th Performance Group 1967, Pina Bausch (1940-2009) – Tanztheater Wuppertal
6. Augus
o Boal (1931-2009) –Center for the Theatre of the Oppres
ed, Ar
ane Mnouchkine (1939 -) - Théâtre du Solei7. Robert Wilson (1941 - ) The Watermill Center: a Laboratory for Performance, Wlodzimierz Staniewski (1950- ) - Gardzienice Centre of Theatrical Practices - Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice
8. Tadashi Suzuki (1939-) – S zuki Company of Toga (SCOT) 1976, Forced Entertainment 1984, Tim Etchells (1962-)9. The Wooster Group 1980, Elizabeth LeCompte (1944-), Complicite 1983, Simon McBurney (1957-)
10. Robert Lepage (1957-) – Ex Machina 1994, DV8 Physical Theatre 1986, Lloyd Newson (1956-)
11. Παραστάσεις (μέρος Α’)
12. Παραστάσεις (μέρος Β’)
13. Αξιολόγηση/Ανατροφοδότηση
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
35
Πρακτικές εφαρμογές
30
Παρουσιάσεις - συναντήσεις
30
Παραστάσεις - εργασίες
30
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Μέθοδοι αξιολόγησης: παρουσιάσεις στην τάξη, πρόβες, παραστάσεις, εβδομαδιαίες πρόοδοι, γραπτή εργασία
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
• Allain, P. (2002). The Art of Stillness, The Theater Practice of Tadashi Suzuki. London: Methuen.
• Hodge, A. (2000). Twentieth Century Actor Training, London: Routledge.
• Μπάρμπα, Ε. (2004). Η Γη της Στάχτης και των Διαμαντιών, OMMA STUDIO, Αθήνα: Γαβριηλίδης.
• Μπάρμπα, E. (2007). Το Χάρτινό Κανό, Ένας Οδηγός προς τη Θεατρική Ανθρωπολογία. Αθήνα: Δωδώνη.
• Μπρουκ, Π. (2016). Η αρετή της συγγνώμης, Σκέψεις πάνω στον Σαίξπηρ, Αθήνα: Εκδόσεις Σοκολή
• Barba, E. & Savarese. N. (2008). Η Μυστική Τέχνη του Ηθοποιού. Αθήνα: Κοαν.
• Mitter, S. (1992). Systems of Rehearsal, Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook. London: Routledge.
• Μνουσκίν, Α. (2010). Η Τέχνη του Τώρα, Συζητήσεις με την Φαμπιέν Πασκώ. Αθήνα: Κοαν.
• Μπόγκαρτ, Α. (2008). Ένας σκηνοθέτης προετοιμάζεται. Αθήνα: Παπακώστα Άλκηστις.
• Brook, P. (2016). Ο Άδειος Χώρος. Αθήνα: Κοαν.
• Schechner, R. (2011). Η Θεωρία της Επιτέλεσης. Αθήνα: Τελέθριο.
• Zarrilli, P. (1995). Acting (Re)Considered: Theories and Practices, London: Routledge.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS